IV U 486/24 - wyrok Sąd Okręgowy w Siedlcach z 2024-12-12
Sygn. akt IV U 486/24
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 12 grudnia 2024r.
Sąd Okręgowy w Siedlcach IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
w składzie:
Przewodniczący |
sędzia Katarzyna Antoniak |
Protokolant |
st. sekr. sąd. Monika Świątek |
po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2024r. w Siedlcach na rozprawie
odwołania P. S.
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w S.
z dnia 17 czerwca 2024r. nr (...), znak: (...)
w sprawie P. S.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w S.
o ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne
zmienia zaskarżoną decyzję i ustala, że dla P. S. jako osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą podstawa wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne: emerytalne, rentowe i wypadkowe od stycznia 2024r. uzależniona jest od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym na zasadach określonych w art.18c ustawy z 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Transkrypcja uzasadnienia wygłoszonego na rozprawie
w dniu 12 grudnia 2024 roku w sprawie IV U 486/24
[Sędzia Przewodniczący Antoniak Katarzyna 00:02:35.552] Decyzją z 17 czerwca 2024 roku, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w S., działając na podstawie artykułu 83, ustęp 1, punkt 3, w związku z artykułem 18C, ustęp 11, punkt 6, artykułu 18, ustęp 8 i artykułu 20, ustęp 1 ustawy z 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych, stwierdził, że dla P. S., jako osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, emerytalne, rentowe i wypadkowe, od stycznia 2024 roku stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 60 procent prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, to jest kwota nie niższa niż 4.694 złote i 40 groszy. W uzasadnieniu decyzji organ rentowy wskazał, że przeprowadzone postępowanie wyjaśniające w sprawie ustalenia podstawy wymiaru składek dla P. S. na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej i w toku tego postępowania ustalił, że w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2021 roku, ubezpieczona zgłosiła się do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych z kodem tytułu ubezpieczenia 0590, to jest w ramach ulgi Mały ZUS Plus, inaczej, dla której podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uzależniona jest od dochodu. Następnie w okresie od 1 stycznia 2022 roku, ubezpieczona zgłosiła się do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych z kodem tytułu ubezpieczenia 0510, to jest zadeklarowała miesięczną podstawę wymiaru składek w wysokości 60 procent prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie artykułu 19, ustęp 10, na dany rok kalendarzowy. Następnie w dniu 19 stycznia 2024 roku, ubezpieczona złożyła zgłoszenie wyrejestrowania z ubezpieczeń, z kodem tytułu ubezpieczenia 0510, od 1 stycznia 2024 roku i zgłoszenie ZUS ZUA do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych z kodem tytułu 0590 od 1 stycznia 2024 roku, a zatem ponownie zgłosiła się do ubezpieczeń społecznych z kodem tytułu ubezpieczenia właściwym dla ulgi Mały ZUS Plus. Organ rentowy wskazał dalej, że ubezpieczona nie może od 1 stycznia 2024 roku skorzystać z ulgi Mały ZUS Plus, gdyż w przypadku ubezpieczonej zachodzi negatywna przesłanka do skorzystania z tej ulgi, określona w artykule 18C, ustęp 1, punkt 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, to jest w okresie 60 miesięcy kalendarzowych, trwających od stycznia 2019 roku do grudnia 2023 roku, przez okres 36 miesięcy kalendarzowych, to jest od stycznia 2019 roku do grudnia 2021 roku skorzystała z tej ulgi i dlatego od 1 stycznia 2024 roku nie może ponownie z niej korzystać. W tych okolicznościach podstawa wymiaru składek dla ubezpieczonej od 1 stycznia 2024 roku, jak ustalił organ rentowy, powinna być określona zgodnie z artykułem 18, ustęp 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Odwołanie od powyższej decyzji złożyła ubezpieczona P. S., wnosząc o jej zmianę i ustalenie, że od 1 stycznia 2024 roku, może skorzystać z tak zwanej ulgi Mały ZUS Plus i w uzasadnieniu stanowiska powołała się na stanowisko Ministerstwa Rozwoju i Technologii, w myśl którego obniżona składka może być opłacana maksymalnie przez 36 miesięcy, w toku kolejnych 60 miesięcy prowadzenia działalności oraz, że jeżeli przy..., przedsię..., przedsiębiorca, który rozpoczął opłacanie, tak zwanego, Małego ZUS-u w styczniu 2019 roku i korzystał z tej ulgi do grudnia 2021 roku, czyli przez 36 miesięcy, a następnie od stycznia 2022 roku do grudnia 2023 roku, czyli przez 24 miesiące opłacał pełne składki, to powinien po upływie 60 miesięcy mieć ponowną możliwość zgłoszenia się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, chęci skorzystania ponownie z tej ulgi Mały ZUS Plus. Ponadto ubezpieczona powołała się na korzystny wyrok dla przedsiębiorcy w analogicznej, jak ona sytuacji faktycznej, który zapadł w Sądzie Okręgowym w Gorzowie Wielkopolskim dniu 27 czerwca 2024 roku. W odpowiedzi na odwołanie, organ rentowy wniósł o jego oddalenie oraz zasądzenie od ubezpieczonej na rzecz organu, zwrotu kosztów zastępstwa procesowego, powołując się na argumentację przedstawioną w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji. Sąd ustalił i zważył, co następuje. Odwołanie ubezpieczonej P. S. zasługiwało na uwzględnienie. Należy podkreślić, że okoliczności sprawy nie były sporne między stronami i wynika z nich, że ubezpieczona P. S. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2021 roku, to jest przez 36 miesięcy, korzystała z ulgi Mały ZUS Plus, czyli podstawa wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne za ubezpieczoną była w tym okresie uzależniona od dochodu, zgodnie ze regulacją artykułu 18C, ustęp 1 i 2 ustawy z 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych. Następnie w okresie od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2023 roku, a zatem przez 24 miesiące, podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za ubezpieczoną była określona zgodnie z artykułem 18, ustęp 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, inaczej mówiąc, w tym okresie ubezpieczona była zgłoszona do ubezpieczeń społecznych z kodem tytułu ubezpieczenia 0510 i opłacała składki w ramach, tak zwanego, Dużego ZUS-u. Następnie w dniu 19 stycznia 2024 roku, co też jest niesporne, ubezpieczona ponownie zgłosiła się do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych z kodem tytułu ubezpieczenia 0590, a zatem zgłosiła wolę korzystania od 1 stycznia 2024 roku z ulgi Mały ZUS Plus. Na skutek dokonanego przez ubezpieczoną zgłoszenia, organ rentowy przeprowadził postępowanie wyjaśniające i wydał zaskarżoną decyzję, w której ustalił, że ubezpieczona od 1 stycznia 2024 roku nie może korzystać z tej ulgi z przyczyn wskazanych na wstępie niniejszego uzasadnienia. I w zaistniałym sporze, Sąd przyznał rację ubezpieczonej. W pierwszej kolejności wskazać należy, że ubezpieczona spełnia przesłankę, o której mowa w artykule 18C, ustęp 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, to jest roczny przychód z pozarolniczej..., z prowadzonej przez ubezpieczoną działalności gospodarczej, uzyskany w 2023 roku, nie przekroczył kwoty 120.000 złotych, o czym świadczy informacja o wysokości dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej za rok podatkowy 2023, złożona przez ubezpieczoną na druku PIT-B i złożono tutaj do wiadomości Sądu na karcie 17-18 akt sprawy. Wskazać dalej należy, że nie można zgodzić się ze stanowiskiem organu rentowego, że w przypadku ubezpieczonej, zachodzi negatywna przesłanka zastosowania ulgi Mały ZUS Plus, określona w artykule 18C, ustęp 11, punkt 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z tym przepisem, regulacja artykułu 18C nie ma zastosowania do osób, które ustalały podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zgodnie z niniejszym artykułem, przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. I jak już wskazano, w okresie 60 miesięcy, przed 1 stycznia 2024 roku, a zatem w perspektywie czasu od stycznia 2019 roku do grudnia 2023 roku, ubezpieczona przez 36 miesięcy korzystała z ulgi Mały ZUS Plus, przypadało to na czas od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2021 roku. Następnie przez okres 24 miesięcy, czyli od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2023 roku, ubezpieczona ustalała podstawę wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, zgodnie z artykułem 18, ustęp 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, to jest w ramach, tak zwanego, Dużego ZUS-u. Od 1 stycznia 2024 roku, ubezpieczona zgłosiła się do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych z kodem tytułu ubezpieczenia 0590, a zatem w ramach ulgi Mały ZUS Plus. I w ocenie Sądu, skoro z końcem 2023 roku upłynął sześćdziesięciomiesięczny okres zapoczątkowany w styczniu 2019 roku, w którym ubezpieczona wykorzystała 36 miesięcy ulg... ulgi Mały ZUS Plus, a następnie przez 24 miesiące opłacała składki, według tak zwanego, Dużego ZUS-u, to brak jest podstaw do stwierdzenia, że od 1 stycznia 2024 roku, ubezpieczona nie może ponownie skorzystać z ulgi Mały ZUS Plus. Sześćdziesięciomiesięczny okres, o którym mowa w artykule 18C, ustęp 11, punkt 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, upłynął bowiem z końcem 2023 roku, a od 1 stycznia 2024 roku rozpoczął bieg kolejny cykl 60 miesięcy, w którym ubezpieczona może zgodnie z artykułem 18C, ustęp 1 ustawy, oczywiście po spełnieniu przesłanek określonych w tym przepisie, skorzystać z przewidzianej w nim ulgi Mały ZUS Plus. Inna, inna interpretacja powyższych przepisów prowadziłaby do stworzenia nowych, nieprzewidzianych ustawą warunków korzystania z powyższej ulgi i tak naprawdę prowadziłaby do wydłużenia okresu 60 miesięcy, o których mowa w artykule 18C, ustęp 11, punkt 6 ustawy, na kolejne miesiące, a to pozostawałoby w sprzeczności z literalnym brzmieniem przepisu. Dodatkowo na koniec wskazać należy, że w ocenie Sądu, do ubezpieczonej nie znajduje zastosowania przepis artykułu 112, ustęp 2 i 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, na który wskazuje organ rentowy w odpowiedzi na odwołanie, gdyż ubezpieczona limit trzydzie..., 36 miesięcy korzystania z ulgi Mały ZUS Plus osiągnęła z końcem 2021 roku. W ocenie, ta regulacja artykułu 112A ustawy systemowej odnosi się do innego stanu faktycznego. Dlatego mając na uwadze wszystkie te okoliczności, Sąd na podstawie artykułu 477 ze znaczkiem 14, paragraf 2 Kodeksu postępowania cywilnego, zmienił zaskarżoną decyzję i orzekł, jak w sentencji wyroku.
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Siedlcach
Osoba, która wytworzyła informację: sędzia Katarzyna Antoniak
Data wytworzenia informacji: